Göteborg 2050 »»

[Publicerad 2002-05-03]

2050: Kai Li tar luftskeppet hem från jobbet...

Ultramoderna snabbtåg - ett viktigt kollektivtrafikmedel år 2050 Foto: Peter Svensson
Ultramoderna snabbtåg - ett viktigt kollektivtrafikmedel år 2050 Foto: Peter Svensson

Det är fredag eftermiddag och Kai Li är på hemfärd. Luftskeppet går ned från höjden 1.000 meter och minskar på farten från marschhastigheten 300 km/tim eftersom vi snart skall lägga till vid ett av terminaltornen i Frihamnen. Överfärden har varit bekväm och det vackra vädret gjorde att vi såg många av de smäckra, snabba fraktbåtarna. Kai Li hemma i Göteborg igen – efter en luftskeppsresa från jobbet i London.

Jag har åkt med honom från London, där han varit på arbetsmöte. Kai Li är 35 år gammal, född i Sverige av kinesiska föräldrar, som kom hit från Kanton i slutet på 1990-talet. Kai övertog inte deras restaurang, utan utbildade sig till logistiker. Nu är han anställd vid ett stort speditionsföretag och har flygfrakt som ansvarsområde. Det var ”logiskt” att han tog luftskeppet hem.

Åker oftast tåg

Till London åkte han nattåget i tisdags kväll.
– Jag brukar vara i London några gånger i månaden, för vårt huvudkontor ligger där. Oftast åker jag tåg, det går nästan lika snabbt via kanaltunneln, men idag var det så klart väder och jag tänkte njuta av utsikten vid överfarten.

Luftskeppet saktar farten ytterligare till 50 km i timmen. Den vackra gamla Älvsborgsbron nedanför ligger alldeles intill det nya värmekraftverket och bioraffinaderiet. Man håller just på att lossa flis från Värmland. Kai har tidigare arbetat som konsult och ordnat internationella frakter för metanolen, som exporteras därifrån.

– Fartygen fraktar sedan juicekoncentrat tillbaka till Sverige i samma tankar! Vi utvecklade ett system för snabb diskning av de rostfria tankarna, som gjorde att man hygieniskt kan frakta livsmedel i dem.

Bagagecontainer

Väl framme går vi av tillsammans med våra 250 medresenärer och tar en av hissarna ned till terminalen. Med i bagaget har Kai en hel låda Cadburykex och rökt orange pecoete som bara finns att få i London.

– Jag gillar den speciella smaken på teet. Det finns bara att få tag på i en speciell tebutik i Soho, säger Kai.

När vi kommer fram, sätter Kai lådan i bagagecontainern. Lådan är märkt med en magnetremsa som gör att den hamnar på rätt tåg och kommer av vid rätt station. Den kommer att vara hemma samtidigt som han själv. Kai bor i Tynnered, så vi tar lokaltåget via Torslanda under älven till Frölunda torg. Det var länge sedan man byggde tunneln från Centralen till Frihamnen, men luftskeppsterminalen har bara funnits i tio år. Resan tar bara tio minuter.

Elcykel på laddning

Väl framme vid Frölunda Torg ser vi hur Kai Lis låda automatiskt kommer ut ur bagagevagnen på tåget och hamnar på transportbandet fram till bilpoolsterminalen. Där går han igenom en båge med magnetslinga som automatiskt registrerar passagen och ser till att bilhyran debiteras rätt person. Hade det inte varit för lådan och att jag var med, så hade Kai tagit sin elcykel, som han låst fast i cykelstället, där den stått på laddning sedan i tisdags.

– Jag tycker att det här nya systemet med magnetdebitering på mitt kreditkort är bekvämt, men det var en del inkörningsproblem i början, för kortläsaren kunde inte skilja på magnetslingan i kortet och magnetslingor i hörapparater. Vi följer med Kai hem och hjälper honom att bära in lådan i köket. Som tack för hjälpen får jag njuta av afternoon tea. Nästa gång jag åker till London skall jag absolut besöka tebutiken i Soho.

Hans Eek
Göteborg 2050