Konsument »»
Konsument Göteborg anmäler 42 näthandelsföretag
Dålig information om ångerrätt. I en undersökning som Konsument Göteborg gjorde i våras visade det sig att 78 av 100 nätföretag hade bristande information om ångerrätten. 42 av dem har ännu inte rättat till felen – och anmäls nu till Konsumentverket.
Felen som upptäcktes handlar framför allt om att näthandelssajterna har bristande information om ångerrätten. Lagen om distansavtal ställer hårda och omfattande krav på vilken information som ska finnas som 78 av de 100 undersökta företagen inte uppfyllt.
Konsument Göteborg skickade efter undersökningen ett brev till företagen och påpekade felen, men en uppföljning visar att 42 av företagen ännu inte rättat till felen. Därför anmäls de nu till Konsumentverket.
– Att ha rätt information är en fördel inte bara för konsumenten, utan även för företaget. Är den felaktig förlängs nämligen ångerrätten till ett år och det verkar många företag inte vara medvetna om, säger konsumentrådgivare Maud Öhlund.
Gilla och följ Vårt Göteborg
Vårt Göteborgs nyhetsbrev
Nyheter från Göteborgs Stad varje vardag. Prenumerera här »»
Beslutat i kommunstyrelsen
Plan för Göteborgs Stads arbete med sexuell och reproduktiv hälsa och uppföljning av arbetet med trygg hemgång för utskrivningsklara
patienter var två av de ärenden som kommunstyrelsen beslutade om den 3 oktober. Läs mer
här!
Göteborgs Stads kalendarium
Sök bland Göteborgs Stads små och stora aktiviteter!
Klicka här!
Stadsutveckling Göteborg
En grön och nära storstad för alla - läs om stadsutvecklingen på sajten Stadsutveckling Göteborg.
Vårt Göteborgs bevakning av Volvo Ocean Race 2018
Vårt Göteborg hade reporter på plats i Race Village i och kring stadens paviljong.
Läs artiklarna här!
Magasinet Vårt Göteborg
Läs senaste numret av hushållsmagasinet Vårt Göteborg
här!
Nyhetsbrev
Prenumerera på Vårt Göteborgs nyhetsbrev! Nyheter från Göteborgs Stad varje vardag.
Konsumentfrågan
Inkomplett Lego - vem har ansvaret - butiken eller tillverkaren?