Konsument »»

[Publicerad 2009-01-20]

Konsument Göteborg varnar äldre för oseriösa försäljare

En våg av oseriösa telefon- och gatuförsäljare har drabbat äldre göteborgare sedan november förra året: Foto: Colourbox
En våg av oseriösa telefon- och gatuförsäljare har drabbat äldre göteborgare sedan november förra året: Foto: Colourbox

Oseriösa telefon- och gatuförsäljare lurar äldre personer genom att erbjuda dem gåvor och gratisprover. I själva verket har de bundits till ett abonnemang som nästan är omöjligt att säga upp. Mängder av fall de senaste månaderna gör att Konsument Göteborg nu går ut med en varning.

– Det handlar om en våg av oseriös försäljning som pågått sedan november förra året. Försäljarna riktar in sig på äldre människor och erbjuder dem gratisprover av produkter utan några förpliktelser, säger Monika Jukic på Konsument Göteborg.

Det rör sig om en rad olika produkter: trosor, strumpor, rakhyvlar, vitaminer och säloljekapslar. Ganska snart upptäcker konsumenten att de blivit bundna till ett abonnemang och att fler varor och räkningar börjar trilla in.

– Varje månad kommer nya produkter som de inte har beställt. Det finns äldre kvinnor som blivit helt förskräckta när de fått stringtrosor hemskickade, säger Monika Jukic.


Rädda för betalningsanmärkningar

De konsumenter som ringer 08-numret på fakturan för att säga upp trosprenumerationen får inget svar. Många äldre tycker situationen är obehaglig och är rädda för att få betalningsanmärkningar.
Men Konsument Göteborg uppmanar alla som drabbats att inte betala utan istället skicka ett brev till företaget och förklara att man inte ingått något avtal.

– Så länge man bestrider fakturorna behöver man inte vara rädd för att få betalningsanmärkningar. En del företag går att nå via e-postadresser. Den som inte har tillgång till internet kan vända sig till oss så hjälper vi till, säger Monika Jukic som också tycker att konsumenterna ska polisanmäla företaget för bedrägeri.

Ett företag i Holland bakom flera produkter

Konsument Göteborg har konstaterat att ett företag i Holland ligger bakom flera av produkterna. På företagets schweiziska hemsida finns ett stockholmsnummer där ingen svarar.

Enligt konsumentköplagen har konsumenten 14 dagars ångerrätt vid telefonförsäljning och hemförsäljning. I de fall där försäljarna prackat på äldre varor utanför mataffären är det svårare att hävda ångerrätt enligt lag. Monika Jukics råd är att aldrig tacka ja till varuprover eller gåvor från försäljare – det är en taktik som nästan alltid visar sig vara förbundet med ett abonnemang.




Fakta | Det här är bra att ha med i brevet
• att jag inte ingått något avtal om abonnemang
• att säljaren sa att det var utan förpliktelser
• att varorna finns för avhämtning hos mig
• att en kopia på detta brev har skickats till Konsument Göteborg