Kultur & fritid »»

[Publicerad 2014-03-28]

Gustaf Adolf väcks ur vinterdvalan

Men mer puts krävs innan täckelset faller. Är man 160 år gammal kan man behöva gå i ide när vintern rasar som värst, men nu är det slut på friden för den riksbekanta statyn på Gustaf Adolfs torg. I takt med att temperaturen stiger är det återigen möjligt att renovera marmorn och bronset, och till sommaren ska allt vara klart. Fram till dess får flanörer nöja sig med att beskåda kungen som seriefigur.

– Han har klarat sig bra under vintern, konstaterar Oskar Hägg, projektledare för konserveringen av statyn föreställande Gustaf II Adolf .

Dolda bakom presenningar har han vilat sedan i höstas, då renoveringen fick pausas på grund av kyla och fukt. Så dags var det egentligen tänkt att upprustningen skulle vara klar, men det hade under arbetets gång visat sig att skavankerna var större än man i förstone hade trott.

– Till exempel behövde vi gjuta ett nytt svärd till Gustaf Adolf och även en del nya beslag till kandelabrarna. Kungens kappa innehåller rester av kärnmassa från tillverkningen, och den visar sig som ”rost” utanpå statyn och är svår att få bort. Det var också betydligt mer kopparärg i marmorsockeln än vad vi trott, säger Oskar Hägg.

Nästan vit marmor
Arbetet drog ut på tiden och när höstluften blev kall och fuktig gick det inte längre att vaxa statyn eller torka upp kärnmassan i kappan. Men nu, när dygnsmedeltemperaturen snart är över fem plusgrader, är det dags att börja jobba igen.

Först ut är stenkonservatorn, som tar sig an den ståtliga marmorsockel som en gång i tiden var kritvit.

– Att komma tillbaka till den lystern är i princip omöjligt med en sten som har stått i en så utsatt miljö så länge, men den kommer att vara betydligt ljusare än vi minns den, med en lätt grönblå ton, säger Oskar Hägg.

En hel serie serier
I maj är det dags för metallkonservatorn att klättra upp och börja jobba igen, för att bland annat putsa bort det sista av den svarta beläggning av föroreningar som tidigare fläckade den gröna bronsfärgen.

Ingenting av detta arbete kommer vi andra att få se, då allt kommer att ske bakom de ljusa presenningarna. Istället får vi nöja oss med statyns öden och äventyr i staden i serieform, skildrat av illustratören Eric Werner. Åtta meterlånga serier omger statyn, fram tills täckelset faller och en hel och ren Gustaf II Adolf återigen visar var staden ska ligga.