Kultur & fritid »»

[Publicerad 2014-11-20]

Lisebergs lansering av Helix internationellt prisad

Bild: Liseberg
Bild: Liseberg

Reklamkampanj får Mässingsringen. I hård konkurrens med nöjesparker från hela världen har Lisebergs lansering av den nya berg- och dalbanan Helix vunnit det prestigefyllda priset The brass ring awards. Priset delades ut på onsdagskvällen under en stor branschmässa i Orlando i Usa.

Kampanjen The next level var ett helt koncept som främst riktade sig till ungdomar mellan 13 och 24 år för att locka ut dem till den verkliga världen.

– Kampanjen är en kärleksförklaring till dagens ungdom, men också till de föräldrar som tycker att deras barn spenderar för mycket tid online, säger Lisebergs marknadschef Robert Arvidsson.

- Spel är en sorts verklighetsflykt, en värld där allt är större, bättre och häftigare. Men Helix är ännu mer. Helix är nästa nivå av upplevelse, fortsätter han.

Stor spridning i sociala medier
The next level fick stor spridning i hela världen via sociala medier. Över en miljon människor världen har ”åkt” Helix online. Klippet med You Tube-fenomenet Pewdiepie’s åktur med Helix sett genom ett virtual reality-headset har över fem miljoner visningar.

IAAPA Brass Ring Awards är ett pris som delas ut i flera olika kategorier inom områdena marknadsföring, koncept och parkunderhållning. Priset delas alltid ut i samband med branschmässan IAAPA Attractions Expo.


Fotnot

Sen premiären i våras har totalt har nästan 1,1 miljoner åk gjorts i Helix som i slutet av september fick ta emot utmärkelsen ”Europas bästa attraktionsnyhet”.