Kultur & fritid »»

[Publicerad 2017-02-07]

Ny kampanj för bättre hygien i simbassängen

Ett, tvål, tre – är du poolklar? Klä av dig naken, tvåla in hela kroppen och skippa underkläderna i bassängen. Det är budskapet i idrotts- och föreningsförvaltningens nya kampanj Poolklar som startar den 7 februari.

Se filmen Ett, tvål, tre - är du poolklar?

Budskapet är enkelt men inte självklart för alla simhallsbesökare. Alldeles för många tvättar sig med badkläder på och då är det inte lätt att komma åt de ställen som behöver tvättas.

- Dessutom fastnar smutsen i badkläderna och följer med till bassängen, säger Helena Eriksson som är planeringsledare för bad på idrotts- och föreningsförvaltningen.

Det är också många som tror att det räcker med att bara blöta ner sig och inte tvättar sig med tvål, eller har på sig underkläder under badbyxorna i badet.

– Tvätta dig noga innan bad istället för efter. Har du klorlukt på kroppen efter badet så har du inte tvättat dig ordentligt innan, eftersom kloret bara fastnar och reagerar med smuts.

Smuts ger klorlukt
Hon tror att den främsta orsaken till att folk inte tvättar sig ordentligt är okunskap. Anledningen till att det är viktigt att tvätta hela kroppen före badet är helt enkelt vattenkvaliteten. Smuts i bassängen leder också till ökad klorlukt, och i värsta fall kan bassänger behöva stängas om vattnet blir för smutsigt.

– En av anledningarna till att vi valt att kalla kampanjen för just Poolklar är att vi vill arbeta in begreppet så vår personal kan prata med våra besökare på ett mer avdramatiserat sätt än att fråga om de tvättat sig, vilket kan vara en känslig fråga. Det kan också vara ett mer lättsamt och pedagogiskt sätt att ta upp ämnet med barn.

Lättillgängligt med animerat
Kärnan i kampanjen är en animerad film som visar de tre stegen innan man blir poolklar – steg ett är att man klär av sig naken, steg två(l) är att man tvålar in hela kroppen och tvättar håret och steg tre att man tar på badkläderna – utan underkläder under.

– Vi valde att göra en animerad film eftersom de är lätta att sprida via sociala medier och det är lätt att förstå budskapet oavsett vilket språk man talar.

Vill sprida filmen
Det finns flera olika förvaltningar och bolag som ansvarar för simhallar i Göteborg. Förutom idrotts- och föreningsförvaltningen, som har flest, driver exempelvis stadsdelsförvaltningen Askim-Frölunda-Högsbo Frölundabadet och kommunala bolaget Gotevent ansvarar för Valhallabadet. Därför hoppas Helena Eriksson att fler vill visa filmen.

– Vi vill så klart att den får så stor spridning som möjligt, även utanför Göteborg, säger Helena Eriksson.