Kultur & fritid »»

[Publicerad 2013-01-14]

P3 Guld i Göteborg för tionde året

Många städer slåss om arrangemanget. När P3 Guld-galan drar igång i Scandinavium på lördag 19 januari är det för tionde året i rad. Att musikeliten samlas i just Göteborg för att uppmärksammas av Sveriges Radio är en trevlig tradition, men absolut ingen självklarhet. Bakom värvningen av varenda gala ligger hårt arbete.

I år är galan tillbaka i Scandinavium, efter att de två senaste åren ha hållits i Lisebergshallen. Dessförinnan har musik- och radioälskarna samlats i alltifrån Storan, Lorensbergsteatern och på Rondo, men det allra första året, 2003, hölls P3 Guld i Växjö. Och den skulle mycket väl kunna hamna någon annanstans igen.

– Det är en fight varje år! Även som Sveriges Radio alltid sagt sig vara nöjda med våra arrangemang kan vi aldrig vara helt säkra på att vi får det nästa år igen, utan då börjar kampen där många städer gör allt för att locka till sig P3 Guld, säger Joakim Albrektson på Göteborg & Co.

Lika viktig som Springsteen
Galan är nämligen en av Sveriges största musikhändelser på året, sett till intresse och antal lyssnare och numera även tittare, sedan Sveriges Television också börjat sända från festligheterna.

– På så sätt kan man säga att P3 Guld är lika viktig som en stor utomhuskonsert, även om det inte genererar lika många hotellnätter och restaurangbesök av besökarna. Till P3 Guld kommer kanske knappt 5 000 besökare och de flesta kommer från Göteborg och kranskommunerna, men att en så populär gala runt om i landet förknippas med Göteborg är ändå oerhört värdefullt. Det är ett fantastiskt arrangemang som både bekräftar och förstärker bilden av Göteborg som en plats för musikälskare, säger Joakim Albrektson.

”Samlar hela pop- och rockbranschen”
– När vi väl har lyckats få hit den övergår jobbet till att få alla inblandade att trivas i stan och underlätta för arrangörerna, som ju är SR, SVT och en rad lokala aktörer. P3 Guld samlar ju hela pop- och rockbranschen precis som Bokmässan och Filmfestivalen gör inom sina branscher och för oss är det lika viktigt att de trivs som att lyssnarna och tittarna gör det, säger Joakim Albrektson.