Kultur & fritid »»

[Publicerad 2009-03-02]

Stans kulturinstitutioner pratar med publiken via Facebook

"Elin och Siskas veckotips" på Facebook
"Elin och Siskas veckotips" på Facebook

Fräcka och väldigt intellektuella tips på böcker, filmer och skivor. Det kan man hitta på Facebook-gruppen "Elin och Siskas veckotips" som två bibliotekarier på Högsbo bibliotek har startat. Och Elin och Siska är inte ensamma – allt fler kulturinstitutioner använder Facebook för att kommunicera med sin publik.

Närmare 300 personer deltar i gruppen på Facebook som bibliotekarierna Elin Nord och Siska Humlesjö håller i. Varje vecka tipsar de om två nya böcker, filmer eller skivor.

Bloggar också

– Vi är väldigt personliga, både när det gäller hur vi skriver och vad vi tipsar om. Det är familjärt och humoristiskt. Inte så bibliotekariekorrekt, som det annars lätt blir när man pratar om böcker, säger Elin Nord.

Precis som flera andra bibliotek i Göteborg bloggar Högsbo bibliotek på nätet. Men Elin och Siska ville hitta ytterligare sätt att jobba läsfrämjande och bestämde sig för att starta en julkalender på Facebook.

Ungefär 100 personer var med i deras kalender som varje dag fram till jul fick öppna en e-postlucka med ett tips. Det uppskattades så mycket att Elin och Siska fick önskemål om en fortsättning.

Uppmuntrar kontakt

– Folk efterfrågar tips på läsvärda böcker. Gärna av en bibliotekarie, det står för en slags kvalitetssäkring, säger Elin Nord.

En stor poäng med Facebook-gruppen "Elins och Siskas veckotips" är kommunikationen med medlemmarna. För att uppmuntra kontakt görs tipsen så interaktiva som möjligt – det finns gott om länkar till filmklipp och ljudfiler och tävlingar är återkommande inslag.

– Vi ser det som ett nytt sätt att jobba. Och vi får mycket respons i form av kommentarer, både på bloggen och Facebook, och folk kommer med egna tips, säger Elin Nord.

"Facebook en del av mediaflödet"

Enligt Bibbi Wopenka, informationschef på kulturförvaltningen, blir det allt vanligare att kommunala kulturverksamheter deltar i nya sociala medier.

– Det är en typ av relationsmarknadsföring, ett sätt att nå ut och kommunicera med sin publik. Idag är Facebook en del av mediaflödet, säger hon.

På Facebook finns flera av Göteborgs kulturinstitutioner, bland andra Göteborgs konsthall, Stadsteatern och Världskulturmuseet.

Flitigt använd på Röhsska

Röhsska museet använder Facebook flitigt och är också en av de göteborgska kulturinstitutionerna som lyckats få flest medlemmar – för närvarande drygt tusen. De kan kommunicera direkt med museichefen Ted Hesselbom och hans medarbetare som mer än gärna tar del av olika åsikter som rör museet och dess utställningar.

När museet fick en donation som bestod av en leopardpäls från första halvan av förra seklet undrade de om folk tyckte att det var fel att ställa ut utrotningshotade djur.

– Museet fick massor av kommentarer. Och häromsistens frågade museet via Facebook om det var lämpligt att öppna en utställning om Barbie på kvinnodagen den 8 mars, säger Bibbi Wopenka.






Fotnot:
Elin och Siskas veckotips finns också på bibliotekets blogg - se länk nedan!




Förutom en egen Youtube-kanal så finns Kulturpunkten på Stadsbiblioteket också som Facebookgrupp.




Tidigare artiklar på Vårt Göteborg:

Kulturpunkten hittar ny kanal via Youtube [2009-02-03]
Stadens ungdomsbibliotekarier har börjat blogga
[2008-03-13]