Miljö & kretslopp »»

[Publicerad 2018-10-03]

Ny kampanj ska få oss att förena nöje med nytta

Kampanjen syns just nu på Göteborgs Stads informationstavlor. Foto: Johanna Montell
Kampanjen syns just nu på Göteborgs Stads informationstavlor. Foto: Johanna Montell

För hållbara livsstilar. ”Gör en bra grej till två. När du ändå håller på.” Det är budskapet i en kampanj som nu genomförs av Greenhack GBG och syftar till att få göteborgarna att tänka till lite extra kring hur vi tillsammans kan göra Göteborg mer hållbart – såväl socialt som ekonomiskt och ekologiskt.

– Kampanjen utgår från att vi alla gör massor av bra grejer redan i dag – vi umgås, vi joggar, vi fikar, vi arrangerar fester och odlar. Och när vi gör någon av de här bra sakerna kan vi lägga till ytterligare en sak som är bra i ett hållbarhetsperspektiv, säger Mattias Jägerskog, projektledare för Greenhack GBG.

Greenhack GBG är Göteborgs Stads kanaler för hållbara livsstilar, med målet att både lyfta fram goda exempel på hållbarhet och sedan agera tillsammans för ett mer hållbart Göteborg. För att förklara tanken bakom kampanjen ger Mattias Jägerskog några mer konkreta exempel på hur man kan göra för att göra sitt liv hållbarare och roligare på samma gång.

– Nedskräpningen i Göteborg ökade mellan 2016 och 2017 med 100 procent. Samtidigt är det 40 procent av svenskarna mellan 15 och 70 år som motionsspringer. Hur gör vi en bra grej av de två siffrorna? Genom att plocka skräp samtidigt som vi springer förstås, säger Mattias Jägerskog.

Skräpjoggningsevent
Därför anordnar Greenhack GBG tisdag den 9 oktober ett event på Fixoteket i Majorna som just handlar om att plocka skräp och jogga på samma gång. Det finns till och med ett ord för aktiviteten – ”plogging”. Tanken är att göra det till en kul aktivitet, som samtidigt bidrar till ekologisk hållbarhet. Den sociala hållbarhetsfaktorn kommer också in genom att man gör det tillsammans med andra människor.

– Om någon vill arrangera egna evenemang där man plockar skräp går det förresten att beställa handskar och påsar av Göteborgs Stad genom att anmäla sig på Trygg, vacker stads sida om volontärstädning, lägger Mattias Jägerskog till.

Stöd till odling
Ett annat exempel som lyfts i kampanjen är kopplat till Göteborgs Stads ekonomiska stöd för bostadsnära odling.

– Tänk så här – du kanske redan umgås med dina grannar, eller andra vänner. Du har en umgängeskrets – en bra grej. Genom odlingsstödet kan ni gå samman och söka upp till 25000 kronor i bidrag för att odla tillsammans. Det är återigen en bra grej som blir två i och med att ni samtidigt umgås, odlar och kanske också får ett ekonomiskt bidrag för detta, säger Mattias Jägerskog.

Vill skapa öppet samtal
Förutom evenemanget och budskap i Greenhack GBG:s egna digitala kanaler syns också kampanjen på Göteborgs Stads informationsskyltar runt om i staden under denna och nästa vecka. Mattias Järeskog hoppas att fler ska inspireras av informationsinsatsen, och säger att alla är välkomna att komma med egna idéer via sociala medier.

– Det har redan börjat komma in egna exempel från göteborgarna i våra kanaler. Målet med Greenhack GBG är ett öppet samtal om vad vi kan göra tillsammans för ett hållbart Göteborg – och sedan agera för att förverkliga det, säger han, säger han.


Att plogga - det vill säga jogga och plocka skräp samtidigt är ett av kampanjens exempel på roliga och hållbara aktiviteter.