Övrigt »»

[Publicerad 2018-10-08]

Unga lär sig om e-handel i EU-projekt

I projektet får de unga bland annat lära sig att ta och bearbeta proffsiga produktbilder för e-handel. Foto: Effektbutiken
I projektet får de unga bland annat lära sig att ta och bearbeta proffsiga produktbilder för e-handel. Foto: Effektbutiken

Ska ge struktur och motivation. Nätbutiken Effektbutiken drivs av unga göteborgare med psykisk ohälsa och säljer keramik, pappersprodukter, textilier och annat hantverk tillverkat i Göteborgs Stads dagliga verksamheter, sociala kooperativ och aktivitetshus. Den 18 oktober är det invigning, men butiken är redan i gång.

Effektbutiken är resultatet av ett EU-projekt och riktar sig till unga människor mellan 18 och 35 år med psykisk ohälsa eller funktionsvariationer. Tanken är att ge dem ett socialt sammanhang, struktur och motivation för att göra vardagen enklare. De får också lära sig sådant som är viktigt när man arbetar med e-handel, som fotografi, kamerateknik, text och layout.

Vill ge verktyg för framtiden
– Den psykiska ohälsan ökar och vi behövde förnya vår verksamhet på aktivitetshuset för att tilltala fler unga. Vi har arbetat fram ett program som startar terminsvis med ett genomtänkt och strukturerat innehåll. De frågor och ämnen som vi tar upp är förberedande i livet och skapar nya möjligheter. Vi vill ge våra unga deltagare verktyg för framtiden, medverka till sociala sammanhang och ge stöd till arbete och studier, säger Lena Malm, projektledare.

Målet med projektet är att de unga ska gå vidare till arbete, studier eller praktik, men de som inte gör det kan fortsätta i Effektbutiken efter avslutat program. Där jobbar de med att exempelvis ta produktbilder, skriva texter, paketera varor och ha kundkontakter.

Stor bredd på hantverk
Varorna som säljs kommer från aktivitetshus, sociala kooperativ och dagliga verksamheter i Göteborg. De producerar många olika typer av hantverk.

– Det är allt från keramik och papper till tyg och garn. Det finns oerhört mycket kompetens och många fantastiska verksamheter i vår stad. Nu hoppas vi att många går in i webbutiken och handlar fina julklappar från oss. Det bidrar till utveckling för verksamheterna, säger Lena Malm.

Digital inriktning
Projektet drivs av social resursförvaltning och har stöd från Europeiska socialfonden. En anledning till att man fick EU-stöd var att projektets digitala inriktning. Programmet fokuserar på tre områden: livsvillkor och hälsa, lärande om e-handel samt individanpassat stöd till arbete och studier. Enligt Lena Malm har det varit framgångsrikt.

– Det är viktigt att vi följer vår tid, världen ser annorlunda ut i dag med it-teknik och snabbare informationsflöde. Vi hoppades också att inriktningen skulle hjälpa oss att få fler killar att delta, vilket tidigare varit svårt. Och det har det också gjort – vi har haft lika många killar som tjejer i programmet. Så vi tror att vi har siktat rätt, säger Lena Malm.