Konsumentfrågan »»

[Publicerad 2017-01-09]

Flyttstädning efter dödsfall

Konsument Göteborg

Fråga: En anhörig till mig avled för en månad sedan så jag har anlitat ett företag för att röja, tömma och städa lägenheten. Fastighetsägaren har dock meddelat att de vill komma åt lägenheten så snart som möjligt då de ska renovera lägenheten och han tar då städet själv. Jag kontaktade företaget och sa att jag ville avboka städet. De meddelade oss att de i sin tur anlitat ett annat företag som ska utföra städdelen och detta gick inte att avboka. Har företaget rätt att neka oss att avboka tjänsten på grund av att de låter ett annat företag utföra en del av tjänsten?

Svar: Enligt konsumenttjänstlagen har man alltid rätt att avbeställa en tjänst innan den har slutförts. Detta innebär dock inte att det är kostnadsfritt till skillnad från till exempel utnyttjande av ångerrätten vid distanshandel. Antingen har säljaren av tjänsten rätt till en på förhand bestämd summa (finns i sådana fall i avtalet) eller rätt till ersättning för de kostnader som de lyckas presentera och styrka. Vad de har för avtal med städfirman rör ju inte ert avtal direkt, utan påverkar endast er om de får en kostnad på grund av avbeställningen som de senare måste debitera er för. Men det är ju först om de kan visa på att de haft en sådan kostnad som det blir aktuellt, alternativt att de tar ut en på förhand bestämd summa vid avbeställning. Det finns alltså goda möjligheter att du inte behöver betala någonting alls, om du har avbeställt tjänsten, inget belopp tas ut för detta enligt avtalet, samtidigt som företaget inte visar att de haft några som helst kostnader till följd av detta.

Skicka in din fråga

Boende i Göteborg, Öckerö eller Partille kommun kan skriva till Konsument och medborgarservice. Redaktionen förbehåller sig rätten att publicera frågan under vinjetten Konsumentfrågan. Vårt Göteborg publicerar inte frågeställarens namn, utan endast själva frågan.

Maila konsument@kom.goteborg.se