Konsumentfrågan »»
Missnöjda med tapetseringen
Fråga: Vi har anlitat ett företag som kom och satte in en vägg och skulle tapetsera vår hall och kök. Nu har jobbet utförts och tapetseringen är rent ut sagt dåligt utförd. Vi klagade hos firman och de "går med på" att korrigera vissa brister. Vi är inte alls nöjda och tycker att företaget redan har fått sin chans och vill helst att någon annan utför jobbet.
Svar: När en privatperson anlitar en näringsidkare för utförande av en tjänst gäller konsumenttjänstlagen. Om tjänsten gäller ett arbete utfört på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker så gäller en reklamationstid på 10 år.
Kan du göra gällande fel på tjänsten så har du rätt att få felet avhjälpt eller eventuellt få prisavdrag på tjänsten. Du har även rätt till skadestånd om du kan styrka att du har drabbats av kostnader på grund av den felaktigt utförda tjänsten. Ett avhjälpande är emellertid inte aktuellt om ett avhjälpande skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren, som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten. I sådana fall har du som konsument rätt till prisavdrag. Utgångspunkten är att prisavdraget ska motsvara vad det kostar att få felet avhjälpt av en annan näringsidkare.
En sista åtgärd som kan vidtas är hävning av avtalet. För att få häva en tjänst som redan är utförd krävs kvalificerad väsentlighet, det vill säga, att syftet med tjänsten i huvudsak går förlorad. Det krävs också att näringsidkaren insett eller borde ha insett detta.
För att ni ska kunna låta någon annan åtgärda det fel som uppstått krävs således att ni häver avtalet, under förutsättning att ni kan styrka att tjänsten inte kommer fullföljas utan fel av väsentlig betydelse. Om ni inte kan styrka det väsentliga så har säljaren rätt att få åtgärda de fel som har uppstått.
Fler Frågor
- Inkomplett Lego 2017-11-02
- Missnöjda med tapetseringen 2017-10-06
- Hur mycket kan mäklaren bestämma? 2017-01-31
- Flyttstädning efter dödsfall 2017-01-09
- Prishöjning mobilt bredband 2016-12-21
- Säljsamtal till mobilen 2016-11-23
- Second hand-jackan gick sönder 2016-08-24
Skicka in din fråga
Boende i Göteborg, Öckerö eller Partille kommun kan skriva till Konsument och medborgarservice. Redaktionen förbehåller sig rätten att publicera frågan under vinjetten Konsumentfrågan. Vårt Göteborg publicerar inte frågeställarens namn, utan endast själva frågan.
Gilla och följ Vårt Göteborg
Vårt Göteborgs nyhetsbrev
Nyheter från Göteborgs Stad varje vardag. Prenumerera här »»
Beslutat i kommunstyrelsen
Plan för Göteborgs Stads arbete med sexuell och reproduktiv hälsa och uppföljning av arbetet med trygg hemgång för utskrivningsklara
patienter var två av de ärenden som kommunstyrelsen beslutade om den 3 oktober. Läs mer
här!
Göteborgs Stads kalendarium
Sök bland Göteborgs Stads små och stora aktiviteter!
Klicka här!
Stadsutveckling Göteborg
En grön och nära storstad för alla - läs om stadsutvecklingen på sajten Stadsutveckling Göteborg.
Vårt Göteborgs bevakning av Volvo Ocean Race 2018
Vårt Göteborg hade reporter på plats i Race Village i och kring stadens paviljong.
Läs artiklarna här!
Magasinet Vårt Göteborg
Läs senaste numret av hushållsmagasinet Vårt Göteborg
här!
Nyhetsbrev
Prenumerera på Vårt Göteborgs nyhetsbrev! Nyheter från Göteborgs Stad varje vardag.
Konsumentfrågan
Inkomplett Lego - vem har ansvaret - butiken eller tillverkaren?