Konsumentfrågan »»

[Publicerad 2017-11-02]

Inkomplett Lego

Konsument Göteborg

Fråga: Jag köpte ett paket lego till min dotter men tyvärr fattades klistermärkena som hörde till och dottern blev förstås besviken och ville inte fortsätta bygga. Säljaren säger att jag ska vända mig till Lego, för "butiken får ingen ersättning får sådant". Vem har ansvaret för att jag får rätt tillbehör till min produkt?

Svar: Om det saknas delar i kartongen så föreligger det ett fel i enlighet med konsumentköplagen. Vid en reklamation av fel ska säljaren avhjälpa felet genom reparation eller omleverans. Om dessa åtgärder inte är aktuella så ska en hävning av avtalet ske. Det lämpligaste i ditt ärende är att säljaren gör en omleverans, det vill säga att man byter ut varan mot en ny felfri vara. Är detta inte möjligt så bör ni få tillbaka pengarna i utbyte mot att ni lämnar tillbaka varan. Det är alltid säljaren som är ansvarig vilket innebär att de inte kan hänvisa dig till tillverkaren.

Skicka in din fråga

Boende i Göteborg, Öckerö eller Partille kommun kan skriva till Konsument och medborgarservice. Redaktionen förbehåller sig rätten att publicera frågan under vinjetten Konsumentfrågan. Vårt Göteborg publicerar inte frågeställarens namn, utan endast själva frågan.

Maila konsument@kom.goteborg.se