Konsumentfrågan »»

[Publicerad 2016-05-31]

Försenad leverans av nätköp

Konsument Göteborg

Fråga: Jag har beställt och betalat en vara från ett företag på internet. Nu är leveransen försenad och företaget svarar inte på mina meddelanden. Hur kan jag göra för att få tillbaka mina pengar om varan inte kommer?

Svar: Självklart har du rätt att få dina pengar tillbaka om företaget inte levererar varan. Men detta kan vara lättare sagt än gjort om det är ett oseriöst företag som du har att göra med. Om företaget inte går att nå så kan du, om du betalat varan med ett kreditkort, ställa samma krav på återbetalning till kreditgivaren. Detta gäller enligt de tvingande reglerna i konsumentkreditlagen. Om du betalade med ett vanligt bankkort kan du reklamera till din bank, och möjligen kan du då få pengarna tillbaka. Har du betalat med en direktöverföring så är det bara företaget som du ingått avtalet med som kan se till att du får dina pengar tillbaka.

Skicka in din fråga

Boende i Göteborg, Öckerö eller Partille kommun kan skriva till Konsument och medborgarservice. Redaktionen förbehåller sig rätten att publicera frågan under vinjetten Konsumentfrågan. Vårt Göteborg publicerar inte frågeställarens namn, utan endast själva frågan.

Maila konsument@kom.goteborg.se